Concertfotografie wat en hoe? mijn tips voor leuke concertfoto’s.

Leer je camera kennen, je instellingen blindelings vinden is een ‘must’.

Werk in manuele modus, ik heb meer missers met sluiter of diafragma voorkeuze. Je camera kan geen rekening houden met wat er voor je camera gebeurd en kan ook niet anticiperen.

Ik gebruik backbutton-focus (bij Nikon AF-ON), dat geeft mij meer controle op de autofocus.

Stel je ISO voldoende hoog in, meestal is iso1600 voldoende tenzij er geen front verlichting is. Probeer flitsen te vermijden; dit haalt erg veel sfeer weg.

Gebruik lichtsterke lenzen, voor de logische reden dat er vaak weinig licht is. Bij bewegende artiesten heb je niet veel aan vibratie reductie. Ook de beperkte DOF kan je vaak gebruiken om de artiest te isoleren uit drukkere achtergronden.

Zorg er voor dat je sluitertijd korter of gelijk is aan je brandpunt afstand. Als ik mijn 80-200mm gebruik, blijf ik boven 1/200ste dan ben ik zeker dat ik op 200mm ook voldoende scherpe beelden heb.

Bekijk de belichting en hoe ze verandert en probeer te anticiperen, er zit vaak een patroon of een logica in.

Ik gebruik ook de puntlichtmeting zodat het licht op het scherpstelpunt gemeten wordt zodat ik dat juist belicht.

Zoek naar emotie, expressie en (inter-)actie. Leg die zeker vast.

Hou je achtergrond en voorgrond in het oog. Dit maakt het verschil tussen een middelmatige foto en een echte top plaat. Je vermijdt best lijnen uit hoofden, micro’s in oren, enz. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk en een actie herhaald zich misschien niet dus leg het vast en in nabewerking is het misschien nog bij te werken.

Probeer verschillende standpunten. Zorg dat je de gewoontes van de artiesten wat kent (typische houdingen, in welk hand de micro,…) zodat je ook hier kan anticiperen en op de juiste moment op de juiste plaats staat. Youtube is hiervoor een handige vriend.

Kies het juiste scherpstelpunt voor je compositie, vaak bovenaan op een sterk punt.

Advertenties

One thought on “Concertfotografie wat en hoe? mijn tips voor leuke concertfoto’s.